Polski Klub Pawika

Opis kolorów

20 stycznia, 2022

Pawik występuje w wielu odmianach barwnych. Poniższe opisy kolorów pozwalają umieścić gołębia w odpowiedniej grupie, która może mieć wiele mutacji i czynników modyfikujących, mających wpływ na ich ubarwienie.

Poniżej przedstawiamy odmian barwnych uznawanych na światowych wystawach oraz fotografie celem lepszego zobrazowania danej grupy gołębi.

Należy pamiętać, że niektóre kolory mogą zawierać różne modyfikacje oraz wzory, więc przedstawione przykłady mogą być jednymi z wielu odmian akceptowanych w danej barwie.

Biały – White

Intensywna biel. Oko ciemno-orzechowe, woskówki, dziób I paznokcie koloru cielistego.


Tarczowy – Saddle

Skrzydła są równomiernie ubarwione: dziesięć zewnętrznych piór (I rzędu) białe, pozostałe łącznie z upierzeniem pokrywy (tarczy) oraz łopatki kolorowe. Tułów z wyjątkiem grzbietu jest biały. W odmianach z paskami, paski są wyraźne I się odróżniają. Upierzenie kolorowe podlega zasadom odpowiedniego opisu koloru podstawowego i wzoru.


Migdałowy – Almond

Podstawowym kolorem jest głęboka płowo-złota barwa migdałowa (kolor wnętrza łupiny orzecha migdału, kasztana) od którego wywodzi się jego nazwa. Głębokie czarne plamki są rozmieszczone na całym upierzeniu. Lotki (I i II rzędu) oraz sterówki są nieregularnie cętkowane wyraźnymi plamkami koloru podstawowego tj. Białego I czarnego. Białe plamki na sterówkach muszą być ułożone tak, aby tworzyły wzór białej linii na końcówce.


Nakrapiany – Sprinkle

Jasna odmiana almonda bez podstawowego koloru migdałowego.


Żółtopłowe – Ash yellow

Korpus I skrzydła mają bardzo delikatny kremowo-szary kolor, wpadający w odcień głębokiego kremowo-złotego (izabelowatego) na głowie oraz grzbiecie. Paski a skrzydle są głębokiego kremowo-złotego koloru. Ogon bardzo jasny, kremowo-szary odcień, wpadający w popielato-biały z minimalną ilością nakropień, preferowane bez nakropień.


Czerwonopłowe – Ash red

Kolor korpusu oraz skrzydeł to wyraźny lawendowo-szary do głębokiego bordowo-czerwonego na głowie I grzbiecie. Paski na skrzydle są głębokiego jasno-czerwonego koloru. Ogon jest w równomiernym odcieniu lawendowo-szarym z możliwie najmniejszą ilością nakrapiania, preferowane bez nakrapiania.


Białe z kolorowymi ogonami – Tailmark

Podstawowym kolorem korpusu jest barwa biała. Kolorowy jest ogon. Jest hodowany we wszystkich standardowych kolorach. Intensywność koloru ogona może wahać się od intensywnie gładkiego do delikatnie przewlekanego. Preferowana jest biała tylna nasada ogona (poduszeczka). Pożądana jest jednolitość ubarwienia korpusu i skrzydeł.


Kolorowe z białymi ogonami – Bodymark

Generalnie kolorowy ptak z białym ogonem. Te gołębie mogą występować we wszystkich podstawowych kolorach. Upierzenie ciała musi spełniać warunki dla odpowiadającego mu podstawowego koloru. Przednia nasada (poduszka) ogona jest kolorowa a tylna nasada jest biała.


Złoty – De Roy

Recesywny imitujący kolor żółty. Względnie jednolity pozłacany płowo-żółty odcień, który zazwyczaj ma rozjaśnienia na lotkach i ogonie oraz delikatne oszronienie na głowie. Może wytworzyć z wiekiem ciemniejsze czerwone plamki, podobne do koloru łupiny migdała. Odcień może być od zmatowiałego, spranego płowo-żółtego do prawie czerwonego, preferowany głęboko złotawy płowo-żółty.


Żółty – Yellow

Równomierny odcień na całej powierzchni głębokiego, jaskrawego płowo-złotego koloru bez tendencji do przejaśnień na kuprze. Pióra na szyi i gardle są pokryte opalizującym metalicznym połyskiem.


Czerwony – Red

Równomierny odcień wyraźnego, głębokiego, jasnego orzecha włoskiego (kasztana) na całości upierzenia bez okopcenia lub tendencji do niebieskawych lub śliwkowych odbarwień (nalotów). Pióra na szyi i gardle są pokryte opalizującym metalicznym połyskiem.


Kawowy – Dun

Delikatny równomierny odcień matowego brązu bez tendencji do fioletowych i niebieskawych przebłysków. Pióra na szyi oraz na gardle są pokryte opalizującym metalicznym połyskiem.


Srebrne – Powdered

Delikatny odcień jasnego srebra bez tendencji do koloru kremowego. Pióra na szyi i gardle pokryte opalizującym metalicznym połyskiem. Paski na skrzydłach i ogonie ciemnobrązowe/czekoladowe/kawowe i dobrze zarysowane. Pióra ogona mają na brzegach obramowanie w tym samym kolorze co tarcza skrzydła.


Niebieskopłowe – Silver

Wyraźny jasny, mleczno-niebieski kolor na korpusie, skrzydłach oraz ogonie. Bez okopceń oraz tendencji do koloru kremowego, żółtego lub fioletowego. Sprawia wrażenie lekko przyprószonego pudrem lecz nie grochowe. Pióra na szyi oraz na gardle są trochę ciemniejsze od korpusu i pokryte opalizującym metalicznym połyskiem podobnym do wypolerowanego srebra. Szyja oraz gardło podobnie jak korpus, skrzydła i ogon, nie ma zabarwień w kolorze kremowym, żółtym czy fioletowym. Paski na skrzydle oraz ogonie są w matowym czarnym kolorze, tak bliskim czarnemu jak to tylko możliwe i są wyraźne. Pióra na ogonie są obramowane poza paskiem na końcówce tym samym kolorem co tarcza.


Niebieskie – Blue

Wyraźny głęboki szaro-niebieski. Bez okopcenia lub ubrązowienia, bez tendencji do przejaśnień na kuprze lub piersiach. Pióra na szyi oraz gardle mają opalizujący metaliczny połysk. Paski na skrzydłach i ogonie są czarne, wyraźnie zarysowane. Pióra ogona są obramowane w tym samym odcieniu co tarcza.


Indigo

Często nazywane imitującym popielato-czerwony. Indigo ma wpływ na obszary grochowate i paskowane ptaka. Połączenie indigo z niebieskim daje rdzawe zaczerwienienie w miejscach występowania pasków i grochów oraz odcień sprania na paskach na końcu ogona. Rezultaty nie są aż tak znaczne w przypadku połączenia z popielato-czerwonym lub brązowym. Wynik połączenia z  kolorem czarnym nazywamy andaluzyjskim.


Andaluz – Andalusian

Korpus i ogon muszą być w równomiernym odcieniu ciemnogranatowym, wpadającymi w czarny na głowie i karku. Skrzydła są jaśniejsze z ciemnoniebieskimi obwódkami na każdym piórze. Nie powinno być tendencji do czerwonych lub brązowych odcieni.


Kite

Barwą podstawową tego kolor jest czarny, który charakteryzuje się rdzawymi rozjaśnieniami na wewnętrznych częściach lotek. Kolor rdzawy jest widoczny także na głowie i korpusie. Dopuszczalne jest występowania rysunku grocha.


Czarny – Black

Upierzenie na całej powierzchni jest kruczo-czarne. Brak zardzewiałości o kratek (grochów), pokryte głębokim chrząszczowo-zielonym połyskiem.


Szymel – Grizzle

Pieprzowe połączenie koloru i bieli. Efekt siwizny (szpakowatości) najbardziej widoczny jest na korpusie, barkach, karku i głowie lecz prawie nie występuje na paskach skrzydeł i ogona. Szymle występują we wszystkich kolorach, wzorach i rysunkach jak również w połączeniu z wieloma innymi czynnikami wpływającymi na pigment (rozcieńczony, mleczny itd.). Efekt skorupy żółwia jest osiągany gdy siwizna jest połączona z kratką (grochy). Siwizna połączona z czernią lub recesywnym czerwonym może dać w rezultacie równomiernie siwego gołębia lecz najczęściej powoduje, że wydają się nakrapiane na czarno lub czerwono.


Pstry – Pied

Kolorowy gołąb, którego do 75% powierzchni upierzenia jest w sposób nierównomiernie upstrzona białym kolorem. Biały gołąb z mniej niż 25% powierzchni upierzenia w kolorze. Tailmark (biały z kolorowym ogonem) z mniej niż 75% powierzchni piór ogona w kolorze. Bodymark (kolorowy z białym ogonem) z mniej niż 75% powierzchni upierzenia białego. Saddle (tarczowe) z mniej niż 75% powierzchni kolorowej tarczy. Gołąb pstry to taki, u którego pióra w kolorze innym niż podstawowy są zbyt liczne aby je wyrwać.


Mismark

Kolorowy gołąb, którego mniej niż 75% powierzchni upierzenia jest w sposób nierównomiernie upstrzona innym kolorem.


Grochowy – Checker

Kratka jest wzorem ale jest zaliczana do grupy kolorów, biorąc pod uwagę harmonię wzoru i bogactwo koloru. Wzór ten różni się w zależności od ilości bazowego jasnego pigmentu. Wzór w postaci kratek (szachownicy) składa się z jasnych i ciemnych odcieni tego samego koloru. Jasny kolor układa się w literę „T” na piórach pokrywowych skrzydła. Grupa grochowych obejmuje wszystkie podstawowe kolory (popielato-czerwony, niebieski i czerwony) jak też ich rozrzedzenia. Może także obejmować takie w których pigment został zmodyfikowany przez reedukację, mleczność, rozrzedzenie i tym podobne, które pozostawiają wzór szachownicy. Kratkowane mają różne wzory od jasnych poprzez ciemne do aksamitnych o wzorze „T”.


Lawendowy – Lavender

Korpus i ogon muszą być w równomiernym odcieniu jasnogranatowym. Pióra i lotki mogą być jaśniejsze bez obwódek. Nie powinno być tendencji do czerwonych lub brązowych odcieni.